måndag 11 juni 2012

Sträckläsning!



Detta är de senaste tre böckerna jag läst. Och jag säger bara: man måste sträckläsa! Alla tre! Eld, av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren, tänker jag inte orda så mycket om, faktiskt, mer än att jag tyckte att den var bättre och mer spännande än första delen. Jo, faktiskt. Den tredje boken på bilden, Delirium, av Lauren Oliver (som också skrivit Resten får du ta reda på själv) är första delen i en trilogi. Den utspelar sig i ett samhälle där kärlek ses som en sjukdom som man måste botas från, helst redan innan den drabbar en och innan den förstör samhället. Lena lever i detta samhälle och längtar till sin 18-årsdag - det är då man behandlas. Och hon vill det. Hon längtar efter att bli fri från alla känslor och sorgliga minnen, och mest av allt efter att inte sluta som sin mamma... Men så händer det som inte får hända. När jag läste boken drog jag paralleller till Scott Westerfelds Ful-trilogi. Filmrättigheterna till Delirium är redan sålda (dystopier är poppis just nu) och de två andra delarna i trilogin beräknas komma på svenska nästa år. Så man får vackert vänta...

Till sist har vi Kaninhjärta av Christin Ljungqvist. Den är svår att beskriva. Jag tyckte så hemskt mycket om den, både story, språk och karaktärer. Den handlar om enäggstvillingarna Mary och Anne, som på många sätt är som en person, men samtidigt så olika. Mary och Anne har sedan de var barn haft ovanliga förmågor och kan få kontakt med människor från andra sidan, döda människor. På grund av dessa förmågor blir de tillfrågade att hjälpa till att hitta en försvunnen liten flicka. Och det är då det börjar gå utför... En stark skildring av livet och döden. Läs den, jag tror inte att du blir besviken. Den kommer att stanna kvar hos mig länge.


/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar