fredag 15 februari 2013

Favoriter



Topp-två av mina senast lästa böcker:
1. Dagboksanteckningar från ett källarhål av David Wiberg
2. Förr eller senare exploderar jag av John Green

Båda böckerna är bara sååå bra. Såna som alltid kommer finnas kvar hos en, som man aldrig kommer att glömma. Som bra böcker ska vara.

I Dagboksanteckningar från ett källarhål får vi följa 16-åriga Linnea genom hennes anteckningar, skoluppgifter, foton och seriestripar. Linnea räknar ned till Peace & Love-festivalen och funderar mycket över sitt liv. Över vänskapen med Janine, och över känslorna för A. Det är mycket ångest och för mig blir Linnea väldigt levande. Det är nästan som att leva med henne på riktigt. Och det vill man bara fortsätta göra. Så när det väl tar slut blir det jobbigt. Boken bygger på David Wibergs föreställningar om Linnea: Svart tulpan och Dagboksanteckningar från ett källarhål, som man nu satt upp på nytt.

Förr eller senare exploderar jag handlar om Hazel och Augustus. Två helt vanliga tonåringar. Fast nej. De har båda cancer. Och Hazel vet att hon bara har en kort tid kvar att leva. För Augustus tycks framtiden lite ljusare. Så träffas de och enstöriga Hazel, som tidigare tillbringat nästan all sin tid framför tv:n går nu allt oftare ut, för att träffa Augustus förstås. Så tja, förutom cancer så drabbas de också av kärleken. Den kärleken, alltså. Med ett fantastiskt språk målas Hazels och Augustus liv upp, och man både skrattar och gråter sig igenom boken. Jag har bara läst boken på svenska, men tror (precis som min kollega Malin säger) att den gör sig betydligt bättre på originalspråk (The fault in our stars). Både versionerna finns på bibblan.

Just nu ska jag precis slå upp David Levithans senaste: Jag, En. Den verkar väldigt annorlunda och jag är spänd på hur den kommer att vara. På framsidan står det:

"Varje dag en ny kropp
Varje dag ett nytt liv
Varje dag kär i samma tjej"

Blir du lika nyfiken som jag? Bjuder på en liten boktrailer också:



Happy Friday!

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar